Het is inmiddels een begrip geworden: werken in de cloud. Ergens op het internet wordt op een voor de gebruiker vaak ondoorzichtige manier informatie opgeslagen. De backup van mijn smartphone bijvoorbeeld. Maar niet alleen de data bevindt zich in die ‘cloud’, ook software en de benodigde hardware staat niet meer op de eigen PC of tablet, maar ‘ergens’ online.
Dit betekent een enorme verandering voor de makers van software die decentraal wordt – of: werd! gebruikt. Eén zo’n organisatie is SAP: een reus in kantoorautomatisering.
“Bedrijven die te laat meegaan met de digitale transformatie, lopen grote kans om failliet te gaan omdat ze ingehaald worden door startups.”
– Caspar Joustra, directeur SAP
In dit artikel lees je hoe SAP op tijd het roer om heeft gegooid. Dat heeft de organisatie overeind gehouden. Behalve compleet andere technieken en dienstverlening is het interessant te lezen hoe dit ook invloed heeft op de wijze van samenwerking met de klant door de positionering van de gebruikersvereniging. Maar ook allerlei kleine bedrijven die diensten verlenen op het gebied van SAP implementatie (de ‘channel-partners’) ondergaan grote veranderingen in hun business model of zullen uiteindelijk ten onder gaan.
Het artikel en het handelen van Joustra en zijn organisaties staat bol van strategische keuzes, durven loslaten wat tot dusver succesvol was, het kennen van de kerncompetenties en het creëren van nieuwe vormen van samenwerking / co-creatie.